Sulu Boya Makalem

Merhaba arkadaşlar bu makalede de sulu boya ile ilgili güncel modern teknikler verdiğin kursları da ki teknikleri kullandığı malzemeleri anlatmaya çalışacağım. Öncelikle suluboya geçmişi ile ilgili biraz bilgi vereyim bugünkü geldiği durumu tam olarak anlaşılması için. Malumunuz insanlar tarih boyunca hem duygularını hem çevresinde gördüğü şeyleri hayallerinle ya mutluluklarına sanat yoluyla ifade etmeye çalışmışlardır. Suluboya tarihi ne bakacak olursak günümüzden 33000 yıl önce Fransa'da e ispanya'daki mağara duvarlarında hayvan çizimleri ne kadar uzanmaktadır. Bundan yaklaşık 4000 yıl önce Mısır'da ölüler kitabının resimlerinde de suluboya benzeri uygulamaları rastlamak mümkündür. Fakat sanatsal olarak değerlendirecek olursak bunları ilk yapanlardan bir tanesi 15 yüzyılda Albert durer’in yaptığı resimleri örnek gösterebiliriz zaten o dönemde de çok ilgi görmüştür isminden de anlaşılacağı üzere günümüzde bu isim bir tane firma marka olarak da kullanılmaktadır. İlk zamanlarda daha çok dağlarda arazide topograflar kullanmıştır Bir de seyahate çıkan ressamların tercihi olmuştur. Hem hafif bir malzeme olması hem de su ile karıştırılabilir olması bunun için bir tercih sebebidir. Ayrıca uygulanması da çok hızlı kuruması da çok hızlıdır. 15 yüzyılda ortaya tam olarak çıkmış olsa da en hızlı gelişme süreci 18 yüzyılda Avrupa'da başlamıştır. 19. Yüzyılda da İngiltere'de daha da geliştirilmiştir. O sebeple anavatanı İngiltere diye bilinmektedir aslen öyle değil tabii. Yağlı boya ile eşdeğer kabul edilmiştir ve benimsenmiştir o dönemlerde. Thomas gritin ,Richard parkers ve JMW Turner gibi dönemin ünlü ressamları sulu boyanın ışık ve dokuda yaratabileceği atmosferik etki kapasitesini keşfedip ileride ortaya çıkacak olan empresyonist aklıma ışıktutan eserler üretmişlerdir. Suluboya tekniği kendiliğinden dol parlaklığı hızlıca uygulanabilme kapasitesi sayesinde yıllar içinde özellikle peyzaj ressamları için ideal bir teknik olarak benimsenmiştir. Paul pleter Rubens ,Dıego velazquez,Francesko Guardi, Rembrant,Cloude Lorrain, Canaletto, John Constable,Eugene Delacroix, John Sell Cotman,Mariano Fortuny, Winslow Homer, JohnSinger Sargent suluboyaya öncülük edip, bu resim tarzını toplumlara sevdiren ressamlardandır. 1864-1935 yılları arasında yaşamış olan Hoca Ali Rıza Bey de Üsküdar ve Boğaziçi yamaçlarını, eski İstanbul sokaklarını yansıttığı suluboya resimleri ile Türkiye‘de suluboya resmine öncülük etmiştir. Linda Baker ’ın da dediği gibi ‘’Artistik vizyon; bir sanatçının bir sahneyi ya da bir manzarayı görüp onu, izleyici için kendi tarzında bir hikayeye dönüştürme serüvenidir. ‘’ Şimdi birazcık gümüze gelelim 🙂 sulu boyada eskiden beri kabul görülen teknik saydam şeffaf bir görüntü olmasıdır. Beni zaten kursiyerlerin takipçilerim bilir kurallara çok bağlı biri değilim. Özellikler resim sanatıyla uğraşan kişilerin belli kalıplara sıkıştırılması na ben doğru bakmıyorum. Yani 500 yıl önce bir tane ressam bu şekilde çalışmışsa ben de aynı boyalarla o şekilde çalışmak zorunda değilim. Onun biraz daha geliştirim farklı yöntemler bekleye bilmeliyim zaten kurslarında da onları anlattım kendi tekniklerimi de aktardım. Klasik bilinen teknikleri zaten anlatıyoruz fakat bunun üzerine ne eklenebilir onları da anlattım. Buradaki web sitemde de ressamsepeti.com da hem klasik yöntemlerle yapılan çalışmalar için malzemeleri olacak bir de benim günümüzde tespit ettiğim model kullanışlı ürünleri de ekledim. Daha çok harmanlama yöntemiyle güzel sonuçlara ulaşmayı destekliyorum. Çünkü eski klasik yöntemlerle yani saydam şeffaf bol suyla kullanılan tekniklerle sürprizlere her zaman açıksınız🙂 yani bazen sanatçı devamını kestiremez o anki Duygu abinin kağıda yansıttığını düşünür. Bunu da yapabilirsiniz Bu da güzel bir yöntem ama bir de kontrollü çalışma vardır ben daha çok kontrollü çalışmayı seviyorum. Kontrolsüz çalışmalarda hani sanatsal dediğimiz ressamın Duygu halinin yansıtılması diye bilinen durumda çizim son mu kestirmek imkânsızdır. İşte bütün bunları kullanıp çıkan sonuca da benim Duygu halim bu der tabii ki herkes özgür🙂👍🏻 fakat benim naçizane önerim mutlu tesadüfleri beklemektense bunlara Umut bağlamaktansa %100 konsantrasyon ile birazda cesaretle doğru yerde doğru zamanda doğru basınç ile doğru karışımlar ile doğru görüntüyü elde etmeye çalışmak. Ama bunları uygularken Benim sizlere tavsiyem çok ama çok iyi olsun diye kendinizi fazla katarsanız yaratıcılık kısmı birazcık hasar görür🙂👍🏻 yani bu ne dengeli ve ahenkle yapmalısınız. Ustaca hızlıca yaptığınız hamleler genelde güzel sonuç verir. Bir de şöyle bir durum var eğitim alırken ben şu ünlüden eğitim ve aldım şuralarda okudum buralarda şunu yaptım ile bir yere varmak çok mümkün değil yerinde saymak demektir. Benim sizlere tavsiyem muhakkak dersler kurslar alın ama kendiniz de ona bir şeyler ekleyin. Kurslarında da çokça söyledim ben binlerce Mehmet Emin Doğan istemiyorum onun size öğrettiklerin üstüne sizlerde bir şeyler ekleyin yeni şeyler deneyin daha güzel işler yapın. Sulu boya ile ilgili benim tekme yemeğe gelecek olursak sulu boya tekniğinde daha çok gerçekçi çalışmalar öpüyorum bu gerçekçi çizimleri elde etmek için bazen akrilikten destek alırım bazen akrilik tekniği gibi davranmak zorunda kalıyorum. Yani Bu ikisini harman diyorum tabi yüzde seksen suluboya yüzde yirmi akrilik diyelim. Kullandığım kağıtlarda bilinenin aksine çok dokulu kağıtları sevmiyorum ince dokulu ve sıcak baskı dedikleri kağıtları seviyorum örnek verecek olursak 300 gram düz dokulu sıcak press kağıt sıcak demek aslında boyanın yüzeyde daha kolay dağılmasını sağlayan kağıdın boyayı en az emdiği kağıt diyelim 👍🏻 ben boyanın kağıt üzerinde biraz daha rahat hareket etmesini seviyorum. Aramızda kalsın tasarrufta oluyor🙂 renklerin karışımı biraz daha kolay oluyor, kağıdın ince dokulu olması da gerçek görüntü yakalamak için zaten önemli bir unsur. İnce dokulu 300 gram kağıtların içinde fiyat performans olarak Arches kağıt şu an için çok iyi, kurslarında da hem bu kağıdı kullandın bir de eğitim ilk aşamalarında maliyet yüksek olmasın diye biraz dokulu ama 300 gram kağıtlarda kullandık. Canson kagıt. Boyama kısmına gelecek olursak yine eski klasik yöntemlerden farklı olarak günümüzde zaten farklı malzemeler üretiliyor pigmenti çok yüksek tablet boyalar ve yine pigmenti çok yüksek sulu boya kalemleri ile müthiş sonuçlar elde edebilirsiniz. Zaten yukarıdaki suluboya kısmında bu malzemeleri göreceksiniz hem kullandığım setleri hem de diğer markaların ürünlerini görebilirsiniz. Bazı tablet boyaları var ki neredeyse yağlı boya gibi bir görüntü veriyor kapatıcılık özelliği o kadar yüksek ki sulu boya guaj boya ayrımını yapmak neredeyse çok zor. Tam bu kısımda sizlere söyleyebileceğim şu fırça izleri olmadan en gerçekçi çalışmalar yeni nesil yüksek pigmentli tablet boyalar ve kalemlerle elde edilebilir. Doğru fırçalar doğru ara beklemeler doğru basınçlar ile tabii doğru kağıtlar boyalar ile kusursuz hiperrealist çalışmalar yapabilirsiniz. Kurslarında da bu anlamda zaten videolar çekmiştin o malzemeleri de buraya zaten ekledim. Suluboya kurslarında bitki çalışmaları yaptık hayvan çalışmaları yaptık portre çalışmaları yaptık natürmort çalışmaları yaptık hepsini dede başarılı olduk. Suluboya kurslarında en önemli eğitimlerden bir tanesi sadece malzeme bilgisi değil teknikler değil ahenk olayını yakalamanız diyebilirim. Suluboya çalışırken çocuksu bir heyecan ve mutluluk içinizi zarar çok güzel bir tekniktir muhakkak denemenizi tavsiye ederim. Mehmet Emin Doğan Nisan 2022